Thursday 6 November 2014

TERJEMAHAN ARAB OH TERJEMAHAN ARAB

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google



Semalam anak kedua tidak ke sekolah kerana sakit mata, saya kuarantin di rumah. Hari ini saya dan anak bujang pula menerima nasib yang sama. Berjangkit lah ni. Sejak malam tadi mata terasa tidak selesa, bangun pagi mata bertukar menjadi mata zombi he he.

Tika di dapur, saya dapat panggilan masuk dari Institut Terjemahan dan Buku Malaysia, alhamdulillah ada kerja terjemahan untuk saya. Saya memang suka! Biasanya saya terjemahkan dokumen seperti sijil lahir, kad pengenalan, sijil peperiksaan, lesen tetapi kali ini surat rasmi dari Kementerian Pendidikan Malaysia. Saya suka mencuba, sambil belajar dan menimba pengalaman. Maka tugas tersebut saya terima, saya fikir ia tidak banyak dan benda baru bagi saya. 

Usai menyiapkan tugas wajib di rumah, saya mula menyemak emel dan meneliti bahan terjemahan. Nampak ok pada pandangan pertama, namun kudrat saya semakin terbatas, sakit mata dan kelesuan semakin terasa. Saya berfikir semula tugasan tersebut, mahu teruskan atau batalkan, akhirnya saya akur dengan keupayaan waktu ini. Segera saya mencapai telefon dan batalkan niat untuk teruskan tugas tersebut. Jauh di sudut hati terasa terkilan, namun yakinkan diri insyaAllah ada rezeki di lain kali. Bukan wang semata-mata yang saya cari, saya cintakan dunia terjemahan, tambahan pula tugasan seumpama hari ini belum pernah saya buat.

Internet pula meragam di sebelah petang, satu kerja pun tidak menjadi. Maka saya ambil peluang merehatkan diri, mengurangkan kelesuan yang melanda. Semoga sakit ini segera sembuh, pergi bersama dosa-dosa yang lalu. Sesungguhnya Allah Maha Memberi dan Maha Menyembuhkan.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014