Monday 3 November 2014

PESANAN DOKTOR GIGI

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google



Alhamdulillah hajat untuk ke klinik pergigian akhirnya tercapai selepas beberapa kali tertunda. Hajat lebih besar kali ini ingin membawa anak-anak berjumpa doktor gigi. Meskipun tiada kerosakan gigi yang teruk, namun itu sebagai persediaan untuk anak-anak di masa hadapan. Memberi pendedahan awal kepada mereka tentang penjagaan gigi serta memberi keyakinan agar tidak perlu takut pada doktor gigi.

Doktor gigi berkenaan adalah adik ipar saya, satu bonus besar kerana tidak perlu bersusah payah memujuk anak-anak memeriksa gigi kerana umpama perjumpaan biasa bersama ibu saudara mereka, cuma lokasinya sahaja berbeza. Gigi anak pertama dan kedua saya perlu ditampal untuk memberi lebih ketahanan sementara menunggu gigi kekal, gigi anak ketiga memuaskan dan hanya diperiksa sahaja. Alhamdulillah semuanya memberi kerjasama yang sangat baik, membuang persepsi awal doktor tentang kanak-kanak tersebut.

Giliran ibu mereka pula diperiksa, alhamdulillah ok. Saya minta satu gigi ditampal kerana rasa tidak selesa. Selama ini saya rasa gigi saya perlu dicuci kerana sudah lama tidak dicuci lantaran banyak kali tertangguh untuk membuat pemeriksaan rutin. Rupanya saya tersilap, menurut doktor gigi tersebut, gigi tidak perlu dicuci selalu, hanya mengikut keperluan dan keadaan gigi seseorang. Tetapi jika diminta oleh pesakit, doktor akan tunaikan. Wah, jika di klinik swasta sudah tentu menjadi bonus bagi doktor gigi kerana bayaran untuk cuci sahaja sudah mahal.

Sebelum pulang, beliau memberi penerangan tentang cara menggosok gigi yang boleh memberi kesan terhadap gigi seseorang. Antaranya gigi boleh menjadi haus jika menggosok gigi dengan kuat dan jika menggunakan berus gigi yang keras. Amat bahaya jika gigi menjadi haus, lambat laun gigi akan patah kerana sudah tidak stabil bentuknya.

Alhamdulillah dapat ilmu baru hari ini. Setiap hari gosongkan gelas untuk menimba ilmu baru. Begitu juga di Akademi Bekerja Di Rumah, dengan jaringan sudah 890 ahli, setiap hari sungguh mengujakan. Walaupun hanya di alam maya, kebersamaan sungguh terasa, masing-masing saling berkongsi nasihat, tips, ilmu kepakaran dan kemahiran. Bayangkan setiap hari ada sahaja mutiara-mutiara ilmu dititip melalui blog, kayanya saya punya rakan jemaah seramai ini, kaya juga dengan ilmu.

Bagi yang ingin menyertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah, ayuh mulakan langkah pertama hari ini. Siapa yang boleh sertai ABDR?

Sasaran utama untuk 3 golongan suri ini, insya Allah.
1. Suri rumah yang mahu jana pendapatan
2. Suri yang berhenti kerja, mahu bergelar wahm
3. Suri bekerjaya yang mahu pendapatan sampingan


Kami bantu, beri sokongan dan galakan bagaimana hendak mula. Mula dengan yang paling asas. Dengan modal paling minima, belajar timba ilmu dan belajar pula untuk dapat semula modal, dan untung bersih.

Untuk pertanyaan dan pendaftaran, boleh hubungi saya melalui:

Facebook:
https://www.facebook.com/norhafizah.abdhadi.9
SMS/WhatsApp: 019-3991809
Email: pn.norhafizahabdhadi@gmail.com  

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014