Monday 21 October 2013

2 DALAM 1



Teks     : Norhafizah Binti Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Binti Abd Hadi
 
Assalamualaikum semua, 


Suatu petang Jumaat yang sangat indah, hari yang penuh barakah, Alhamdulillah kebahagiaan dan keceriaan milik kami sekeluarga. Hari itu kami habiskan masa bersama di rumah sahaja. Lewat petang sebelum suami bertolak ke kelas pengajiannya di masjid Shah Alam, kami dikejutkan dengan aksi dua orang puteri kami. Rambut anak kedua, Nuha sudah terpotong pendek! Hasil kreativiti kakak lah tu. Nasi sudah menjadi bubur, rambut sudah terpotong pun takkan boleh disambung kembali. Apa pun nasihat, pengajaran dan peringatan sajelah untuk dua orang puteri cilik itu. Dalam hati memang menahan sabar. He he.



Sejurus itu, langsung saya bawa diri ke bilik, geram belum hilang lagi. Saya buka tablet dan tiba-tiba ternampak emel dari Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM). Ya! Emel yang saya nantikan, keputusan ujian kelayakan untuk penterjemah. Alhamdulillah saya diterima menjadi penterjemah sambilan ITBM, tidak perlu ke pejabat, hanya bekerja di rumah. Syukur ya Allah. 


Perasaan geram dan marah tadi hilang serta merta. Kini hati bersulam ceria. Syukur doa insan-insan mulia dimakbulkan. Rasanya apa sangatlah usaha saya, tanpa utusan doa-doa mereka tak mungkin saya berjaya dalam ujian tersebut.


Hari itu saya mendapat satu pengajaran, hati yang sedang panas dan bergelora mampu sejuk serta merta bila kita alihkan fokus. Khabar gembira itu telah membawa pergi rasa amarah saya. Alhamdulillah. Tidak guna kita layan perasaan itu kerana syaitan amat suka bahkan mencucuk-cucuk lagi agar keadaan menjadi lebih buruk. Nauzubillah.


Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014