Sunday 27 October 2013

BERKONGSI NIKMAT



Teks      : Norhafizah Binti Abd hadi
Gambar : Norhafizah Binti Abd hadi

Assalamualaikum semua, 

Alhamdulillah pagi Sabtu yang ceria, bersama suami dan anak-anak di rumah dengan pelbagai aktiviti yang menghiburkan. Sekali sekala kedengaran jeritan suara dan tangisan, lumrah kanak-kanak bermain dan bergaduh bersama. Syukur nikmat kebahagiaan dari Allah.

Juadah makan tengahari kami hari ini sangat istimewa. Ikan sembilang hasil tangan bapa mertua menjala di Kuala Selangor. Beliau memang sangat suka turun ke laut, adakalanya sebahagian hasil tangkapannya akan dijual. Hobi yang sangat bermanfaat, sambil layan hobi sambil jana pendapatan. 

Ikan sembilang selepas dibersihkan


Siap! Ikan sembilang masak berlada


Kadangkala kita fikir susah untuk “membuat” pahala, kita fikir yang rumit dan besar sahaja. Kisah lauk istimewa saya hari ini dapat menjadi contoh mudahnya membuat saham akhirat dengan memberi. Seisi keluarga saya dapat menikmatinya, berantai-rantai pahalanya insya Allah. Itu hanya contoh kecil, banyak lagi yang dapat kita lakukan walaupun kecil di mata insan tetapi besar ganjarannya di sisi Allah. Hanya kita yang tentukan, nak atau tak nak sahaja untuk kebaikan. 

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014