Friday 25 October 2013

DULU LAIN SEKARANG LAIN



Teks     : Norhafizah Binti Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Binti Abd Hadi




 


Assalamualaikum semua, 

Minggu ini anak sulung saya menduduki peperiksaan akhir tahun bagi sekolah tadikanya. Normalnya ibu bapa lah yang kecut perut melebihi anaknya. Saya dan suami bergilir-gilir menemani anak mengulangkaji pelajaran. Sesungguhnya apa yang anak saya lalui itu tidak pernah saya lakukan semasa tadika dahulu. Rasanya tengok buku masa di sekolah sahaja, pulang rumah terus masuk alam lain.

Antara pesanan gurunya agar tekankan pada kiraan wang syiling. Terkejut juga kami rupanya tadika dah ada silibus wang syiling, sangka kami itu silibus sekolah rendah. Biasanya di rumah, kami berikan dia latih tubi tambah dan tolak sahaja, maka selepas ini bertambahlah silibus ulangkaji bersamanya.

Saya fikir dan kenang semula, dahulu tidak pernah saya diajar mengira wang syiling oleh ibu dan ayah. Tiba-tiba sahaja pandai sendiri he he. Oh! Teringat saya suatu masa dahulu saya dan adik beradik yang lain kerap disuruh ke kedai terdekat untuk membeli keperluan harian dan kadangkala pergi membeli keperluan sendiri. Secara tidak langsung, kiraan wang syiling itu dipelajari dari rutin tersebut.

Ya, itu suatu masa dahulu, sekarang jarang sekali ibu bapa melepaskan anak kecil keluar rumah apatah lagi bersendirian, malah saya juga termasuk dalam golongan tersebut. Dunia sekarang sudah tidak selamat. Nyawa juga semakin terancam. Anak-anak masa kini juga tidak dapat mengecapi zaman kanak-kanak ibu bapa mereka, jika ada pun pasti di bawah pengawasan dan pemerhatian. Bunyinya seperti terkongkong, tetapi sebenarnya lebih kepada menitikberatkan keselamatan dan kebersamaan. Keadaan membuatkan kita lebih berhati-hati.

Ya Allah, selamatkan lah kami dan generasi kami dari segala bencana dan musibah. Berilah kami kehidupan yang baik di dunia dan di akhirat. Amin. 



Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.




No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014