Thursday 10 October 2013

KURMA DAN OTAK JANIN

Teks : Norhafizah Binti Abd Hadi
Gambar : Google





Assalamualaikum semua,

Tahun lalu, saya dan suami bakal menimang cahayamata ketiga. Alhamdulillah barang keperluan tak perlu banyak dibeli, memandangkan barang anak sulung dan kedua masih boleh diguna semula. 

“Puan minum susu apa?”, ujar amoi yang comel. Terhenti lamunan saya ketika membelek-belek barang di rak sebuah pasaraya. Saya menjawab ringkas. Katanya lagi, “Susu puan minum tu tak ada khasiat untuk perkembangan otak bayi puan. Puan nak cuba produk kami?”. Saya kelucuan dengan kata-katanya, biasalah taktik penjual ujar saya dalam hati.

Saya tidak salahkan penjual tersebut, itu cara dia untuk promosi. Ada cara lain saya amalkan untuk mendapatkan khasiat tersebut. Malah manfaatnya berganda bukan untuk otak bayi sahaja bahkan untuk saya juga. Sememangnya kurma tidak dapat disangkal lagi kebaikannya, bahkan Nabi Muhammad saw ada bersabda, "Berilah makan buah kurma  kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya." 

Alhamdulillah saya masih amalkan hingga sekarang ketika masih dalam tempoh menyusukan anak. Masih teringat kata-kata amoi itu tahun lalu, alangkah indahnya jika saya sempat ceritakan amalan saya itu kepadanya, bahkan dikira dakwah juga kan, tapi keadaan tidak mengizinkan ketika itu. 

Begitulah kadangkala kita kejarkan sesuatu yang kita rasa hebat, tetapi makanan sunnah kita tidak sedar kehebatannya. Jika tidak kerana khasiatnya, sekiranya kita amalkan kerana mengikut sunnah Nabi Muhammad saw, Insya Allah ada pahalanya.

قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله
"Katakanlah,jika kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, maka kamu akan dicintai Allah”

Mari amalkan bersama, hidupkan makanan sunnah.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014