Tuesday 29 October 2013

ANAK ADA PEPERIKSAAN LAGI!



Teks     : Norhafizah Binti Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Binti Abd Hadi

Assalamualaikum semua, 

Kepulangan anak sulung dari sekolah harini agak berbeza sedikit. Nampak riak dan perlakuan suami yang ketara berbeza. Dia mendukung, mencium si anak berkali-kali sambil mengucapkan tahniah. Saya lantas bertanya, rupanya si anak dapat mengekalkan kedudukan pertama dalam peperiksaan. Alhamdulillah. 

Satu lagi berita menyusul, anak kami akan dihantar untuk menghadapi satu lagi peperiksaan peringkat daerah. Setiap sekolah akan menghantar 2 orang pelajar terbaik untuk bersaing dalam peperiksaan tersebut. Perasaan saya bercampur baur. Usaha perlu diteruskan agar anak dapat menjawab peperiksaan dengan baik, dalam masa yang sama saya juga agak tertekan untuk mengimbangi emosi saya dan anak dalam mengulangkaji pelajaran kerana dia masih budak-budak, tidak dapat fokus lama. Saya mengambil langkah belajar secara santai sahaja, tetapi konsisten.

Saya perhatikan sukatan pelajaran tadika semakin tinggi. Terfikir, mampukah anak saya mengingat dari kulit ke kulit. Kita usaha sahaja lah ye nak! Selebihnya kita berdoa dan bertawakal. Semoga dimudahkan dan dikurniakan kejayaan duhai anak. Amin.


No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014