Monday 21 October 2013

MAKIN DEKAT MAKIN CINTA



Teks     : Norhafizah Binti Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Binti Abd Hadi





Assalamualaikum semua, 


Alhamdulillah, masa yang berlalu sangat pantas rasanya, tidak sedar kalendar 2013 dah menghampiri helaian terakhir, bermakna hampir setahunlah saya dan keluarga sudah menetap di Selangor setelah beberapa tahun berkelana. Hampir setahun jugalah kelas pengajian suami saya di Masjid Negeri, Shah Alam.


Antara harapan-harapan kami untuk berpindah ke tempat sekarang ialah ingin menimba ilmu sebanyak mungkin. Suami telah pun memulakan pengajian tarannum, ilmu yang sangat diidamkannya sekian lama dan jika ada kesempatan kami akan ke kuliah agama yang sangat banyak di sekitar tempat saya. 


Baru-baru ini saya berpeluang mengikut suami ke Masjid Shah Alam, rutin biasanya ke kelas tarannum, kebetulan pula hari tersebut diadakan kuliah Maghrib Ustaz Haron Din. Kuliah ini diadakan setiap awal bulan. Permulaan kuliah ustaz, saya sibuk melayan anak-anak mahu makan, mahu itu dan ini, agak terganggu fokus untuk mendengar. Kemudian selepas suami mengambil alih melayan anak-anak, saya dengan santai mendengar kuliah, Alhamdulillah.


Menghadirkan diri ke masjid memberikan saya roh yang luar biasa, ditambah pula ada aktiviti sampingan di situ, sungguh mendamaikan hati. Tetapi hadir bersama teman-teman cilik seperti saya perlu ada tenaga lebih untuk mengepung dan mengejar anak. Walaupun begitu sukar, sekali sekala saya akan bawa mereka ke masjid, mengajar anak adab-adab di masjid, solat berjemaah, berkenalan dengan orang pelbagai latar belakang dan usia dan mengajak anak mendekatkan diri kepada Allah. Mereka sangat suka tetapi saya perlu membawa sesuatu untuk mengawal keadaan anak seperti membawa buku mewarna, makanan ringan, air minuman dan permainan.


Saat-saat indah ini adalah antara waktu kualiti dalam keluarga saya, ketika saya dan suami menambah ilmu, anak-anak juga menggarap ilmu baru di luar rumah. Ruang dan peluang yang ada kami cuba manfaatkan sebaiknya. Semoga kasih sayang keluarga ini semakin erat dan semakin kuat cinta kepadaMu ya Allah.


Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014