Friday 7 March 2014

RAGAM TAHUN BARU



Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi



Sebahagian barang yang dibeli di koperasi sekolah


Assalamualaikum semua, 


Anak sulung saya baru memasuki tahun 1, banyak perkara baru yang dilaluinya selepas melepasi fasa tadika sebelum ini. Antara perkara yang memeningkan kepala saya dan suami setiap hari ialah, anak saya sering meminta wang lebih untuk membeli itu dan ini di koperasi sekolah. Dia cemburu melihat rakan-rakan lain membeli barang yang memang amat menarik di mata kanak-kanak. Saya dan suami bertukar-tukar nasihat agar dia tidak terikut-ikut dengan kawan.

Hari demi hari ada saja cerita dari bibir anak sulung saya, barang itu ini. Sekali sekala kami layankan juga tetapi tidak selalu. Lebih banyak nasihat daripada melayan permintaan anak ini. Mengajar anak mementingkan keperluan daripada kehendak. Mudahan-mudahan dia faham juga nanti.

Tidak mudah mengajar kehidupan kepada anak, kami juga sebagai ibu bapa sentiasa belajar, masih belum sempurna. Kasih dan sayang kepada anak perlu dizahirkan melalui layanan, memenuhi permintaan dan sebagainya, namun kami juga perlu berhati-hati agar tidak tersilap langkah. Tidak ingin melihat lahir generasi seperti 'Anakku Sazali', Ya Allah berilah hidayah kepada kami dalam mendidik anak-anak kami.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.



No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014