Sunday 2 March 2014

PANGGILAN PULANG

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi





Assalamualaikum semua,

Malam ini keluarga besar saya berkumpul beramai-ramai dan pilihan aktiviti untuk kali ini ialah makan luar. Orang yang mahu belanja makan besar pada malam ini memilih Medan Ikar Bakar Jeram. Selepas maghrib kami semua sudah pun berada di sana. Memandangkan malam itu malam minggu, memang lokasi tersebut banjir dengan orang ramai.

Saya anak beranak duduk makan tidak jauh dari meja ibu dan ayah saya. Ketika makan, ibu ada bersuara kepada saya, "lama dah tak balik kampung". Terkedu juga saya mendengarnya, saya tersenyum dan menjawab ringkas. Dalam kepala saya puas mengingat bila kali terakhir saya pulang ke kampung. Bila saya bertanya kepada suami, rupanya baru sahaja kami pulang. Minggu lepas kami tidak dapat ke mana-mana kerana saya berhempas pulas menyiapkan terjemahan. Minggu sebelumnya memang kami ada pulang. Suami menyambung, "Biasalah orang tua. Lagi pun kita dekat, walaupun baru balik tapi rasa dah lama".

Benar apa yang diucap oleh suami. Jauh di sudut hati, saya mendoakan kesejahteraan ibu bapa saya, semoga Allah memelihara mereka kerana saya tidak dapat berada di sisi mereka setiap hari. Ya Allah ampunkan saya.  

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.


No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014