Tuesday 12 November 2013

SUARA EMAS

Teks      : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi








Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah di malam ini kami sekeluarga dapat meluangkan masa bersama-sama, kerana encik suami sudah tamat kelas pengajian tarannumnya di Masjid Shah Alam. Biasanya, seawal jam 6 petang dia sudah bertolak dan pulang pada jam 12 malam.

Saya dan suami rancak berborak sambil memerhatikan si kecil dari jauh. Banyak yang kami bualkan lantaran jarang dapat bercerita dengan selesa. Tiba-tiba terdengar satu suara, alunan yang tidak pernah kami dengari sebelum ini. Rupa-rupanya anak sulung kami sedang mengaji sendirian sambil berlagu. Masya Allah. 

Hannan atau panggilannya kakak agak malu-malu tatkala kami cari suara itu. Kami memintanya perdengarkan lagi bacaan tadi, dia enggan. Tak mengapalah, mungkin esok-esok boleh dengar lagi dengan bacaan syok sendiri kakak.

Kami fikir tentu kakak rakam di mindanya ilmu-ilmu semasa mengikut ayahnya ke kelas tarannum. Seperasan kami, anak kedua pun begitu, boleh meniru apa yang ustaz ajarkan. Subhanallah, otak kanak-kanak memang seperti span, cepat sahaja menyerap. Hati pula masih bersih, senang lekat ilmu.

Kami bercadang untuk menambah aktiviti anak-anak semasa cuti sekolah nanti dengan belajar tarannum. Belajar ilmu asas dengan ayah mereka. Mudah-mudahan usaha ini dapat meningkatkan lagi mutu bacaan Al-Quran anak-anak dan menyemai rasa cinta dengan ilmu-ilmu Al-Quran. Amin.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014