Monday 11 November 2013

RANGSANG ANAK BELAJAR

Teks      : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi

Assalamualaikum semua,

Nampaknya tak lama lagi cuti sekolah akan bermula, saya dan suami mula merancang aktiviti untuk anak-anak, agar mereka tidak berkawan dengan televisyen sahaja.

"Sudah anak-anak, dah lama tu tengok tv"
"Jom main, jom mewarna, jom tengok buku"
"Wah, bestnya, tengok ni apa ni"
"Eh nak rasa tak, sedap betul ni"

Itu antara ayat-ayat saya untuk tukar fokus anak dari menonton televisyen kepada aktiviti lain. Boleh menonton, tetapi ada hadnya. Takut anak ketagihan.

Lumrah bagi kanak-kanak amat meminati siaran kanak-kanak di televisyen, malah boleh berjam-jam lamanya menonton. Sebagai ibu bapa prihatin kita sangat risau dengan keadaan begitu. Tidak bagus untuk perkembangan kanak-kanak menghabiskan masa dengan menonton televisyen sahaja.

Enam tahun pertama dalam kehidupan adalah masa paling penting untuk perkembangan otak anak. Anak-anak saya masih dalam kategori ini. Sebolehnya saya tidak mahu masa itu berlalu begitu sahaja. Jika kita mengetahui tahap-tahap perkembangan anak, kita dapat memaksimakan kecerdasannya.

Apa yang saya buat? Sedikit aktiviti saya programkan untuk anak-anak mengikut keselesaan saya dan anak:
  • Melukis, mewarna, menulis
  • Membaca buku bersama-sama
  • Menghafaz doa, surah pilihan, ayat pilihan
  • Membuat pembentangan atau persembahan berdasarkan doa dan surah yang dihafaz
  • Bermain dalam rumah atau luar rumah
  • Makan makanan ringan seperti buah-buahan, kekacang, jeli, kerepek dan sebagainya 
  • Membuat kunjungan ke perpustakaan









Saya suka mengutip ilmu dari semasa ke semasa tentang keibubapaan. Saya sedar, dunia semakin mencabar, pendidikan awal kanak-kanak tidak harus dikesampingkan. Biasa kita mendengar "didiklah anakmu sesuai dengan zamannya", maka sebagai ibu bapa kita harus mengejar ilmu keibubapaan mengikut peredaran zaman.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014