Saturday 16 November 2013

LELAH HARI INI UNTUK KEBAHAGIAAN ESOK

Teks      : Norhafizah Abd Hadi
                                   
"Anak tido tak guna buaian? Macamana nak buat kerja?"
"Bagus anak guna walker, cepat pandai jalan, kaki cepat kuat, kita pun senang nak buat kerja"
    

Biasa juga saya diajukan ayat begini, bukan sekali tapi berkali-kali. Saya faham maksud mereka, untuk memudahkan tugas ibu-ibu, sesetengahnya memilih buaian dan walker dalam penjagaan anak. Segalanya terpulang kepada ibu-ibu untuk memilih yang terbaik untuk mereka dan anak mereka.

Saya memilih untuk tidak menggunakan buaian dan walker sejak anak pertama lagi. Memang sangat penat dan sungguh teruji kerana anak-anak bukan jenis yang 'campak saja tidur'. Berbagai ragam anak sebelum tidur dengan menangis tak keruan, dodoi sambil duduk atau berdiri, tidur tak lena dan sebagainya. Alhamdulillah suami sangat membantu dengan bergilir-gilir menjaga anak. Buaian masih lagi bukan pilihan kami.

Apabila anak semakin membesar, tugas semakin berat. Pergerakannya perlu dipantau sentiasa. Anak-anak saya setakat ini semuanya jenis mengutip. Apa sahaja yang dilihatnya cepat sahaja masuk ke mulut. Perkembangan dari sehari ke sehari juga boleh tahan aktifnya. Saya tidak mengambil jalan mudah dengan menggunakan walker, tetapi mencari alternatif lain demi kebaikan anak.

Saya sedar tugas seorang ibu sangat berat kerana saya juga menyusukan anak sepenuhnya. Mana mungkin dapat uruskan semuanya sesempurna mungkin, bersyukur dikurniakan suami yang sangat memahami dan sangat membantu. Tanpanya tak mungkin kami berjaya dengan misi 'no buai no walker'.

Saya kongsikan sedikit pengalaman kecil saya mengurus anak dan rumahtangga tanpa buaian dan walker : 
1)Tidurkan anak di tilam sahaja. Jika tepuk sahaja tak jalan, angkat dan dodoi anak sambil duduk, jika tak jalan juga baru dodoi sambil berdiri. Tetapi usahakan untuk duduk juga kerana ibu akan keletihan.  
2)Tidurkan anak menggunakan katil bayi. Cukup sekadar gerak-gerakkan sedikit untuk keselesaan bayi. Selain itu saya juga gunakan 'car seat'. Inovasi terkini boleh juga gunakan 'rocker' bayi. 
3)Tugas mengurus anak dan rumahtangga digalas bersama suami.  
4) Katil bayi saya gunakan sebagai anak tempat bermain. Saya akan letakkan dia berada hampir dengan saya sewaktu membuat kerja rumah. Zaman kini saya dapati 'playpen' sangat membantu para ibu untuk meletak anak mereka. 
5) Saya menggunakan kereta sorong (stroller) semaksima mungkin untuk tidurkan anak, suap anak dan merehatkan anak.

Sungguh, menjadi ibu kita perlu berfikir kreatif, mencari yang terbaik. Tetapi saya bukanlah yang terbaik di kalangan para ibu. Saya hormati pilihan yang dipilih oleh ibu-ibu di luar sana pasti ada sebabnya tersendiri. Yang penting kita berusaha, bukan?
Entry akan datang saya akan kongsikan keburukan menggunakan buaian dan walker pada bayi. Insya Allah. 

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014