Saturday 30 August 2014

WAHM/SURIRUMAH INSAN TAK SEMPURNA

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar :Google




Assalamualaikum semua,

Wahai suri di rumah dan WAHM sekelian, pernah kah singgah di telinga kalian ayat seperti ini,

"Jahitlah baju awak dan anak-anak sendiri, kan duduk rumah kan"
"Kenapa rumah bersepah? Kan duduk rumah, tak kemas ke?"
"Beranaklah banyak-banyak, awak duduk rumah, senang"
"Tak masak ke? Awak duduk rumah pun beli makanan luar ke?"
"Eh, duduk rumah pun guna khidmat pembantu ke?"

Banyak lagi contoh ayat yang lain, saya selitkan di sini hanya sebahagian ayat kurang best yang biasa WAHM atau surirumah hadapi. Walau apa pun tanggapan orang terhadap diri kita, hanya kita dan Allah sahaja yang mengetahui, kelebihan dan kekurangan yang kita ada. Namun kadangkala sebahagian orang meletakkan bahawa WAHM atau surirumah itu harus sempurna dalam segala hal rumahtangganya. Alasannya kerana golongan tersebut berada di rumah 24jam. Manakala golongan bekerjaya pula boleh menggunakan alasan banyak yang mereka tidak sempat lakukan kerana bekerja.

Apa pun tanggapan orang harus kita tangani dengan baik, sama ada belajar berlapang dada, memberi penjelasan dengan sebaiknya atau pun diam sahaja. Kadangkala cara kita menjawab tohmahan orang itu bukanlah melalui lisan sahaja, malah dengan tindakan positif yang akan membuka mata banyak pihak. Sememangnya kata-kata dari lidah yang tidak bertulang itu mampu mencederakan emosi, malah mencalar hati. Teruskan berbuat baik dan berdoa kepada Allah sebanyaknya mudah-mudahan menjadi insan lebih sabar dan tabah.

WAHM dan surirumah bukanlah robot, malah bukanlah hamba abdi, golongan ini insan biasa seperti yang lain juga. Bukanlah segalanya harus sempurna tetapi tetap mencari kesempurnaan dalam kesederhanaan. Menjadi sempurna juga tidak memakan sehari dua.

Bagi yang bergelar WAHM tugasnya lebih berat kerana menguruskan suami, anak-anak dan rumahtangga serta kerja yang dilakukan di rumah. Pembahagian masa, tenaga, tugas dan sebagainya harus diurus dengan bijaksana agar keadaan tidak menjadi kelam kabut. Tidak salah menggunakan khidmat luar seperti dobi, pembantu harian, membeli makanan kedai, mengguna khidmat pengangkutan untuk menghantar dan menjemput anak dan sebagainya. Tidak perlu menjadi supermom tetapi segalanya lintang pukang, berusahalah menjadi super hebat yang lebih efisyen.









No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014