Monday 2 December 2013

ALAHAI



Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google

Assalamualaikum semua,
                                                                


Sudah lama saya tidak kemaskini blog, bermula dari masalah internet berlarutan beberapa hari, demam dan akhirnya sibuk dengan urusan perkahwinan saudara terdekat. Alasan banyak ye Puan Norhafizah, nak kena rotan dengan Cikgu Masayu la tu, he he.

Hari ini rumah saya didatangi dua orang pekerja TNB untuk mengganti meter yang rosak. Pada waktu yang sama, suami pula tiada di rumah. Ketukan demi ketukan di pintu minta dijenguk.Usai menyarung jubah dan tudung, saya segera menunjukkan muka. Mereka menyatakan tujuan kedatangan mereka lantas memulakan kerja.

Saya kembali semula menyelesaikan tugasan rumah dan melayan karenah anak. Tidak lama kemudian, pintu kembali diketuk. Ada kecemasan barangkali orang ini getus saya di dalam hati. Semakin kuat ketukan, bagai mahu runtuh pintu rumah saya. Saya agak panas dengan kelakuan begitu lantas melaung “Sekejap ye, nak pakai tudung!”. Serta merta ketukan di pintu terhenti. Mana mungkin saya boleh menerpa membuka pintu, perlu sarung jubah dan tudung dahulu. 

Alahai kaum Adam, sungguh pun kau perlu bersegera, namun jangan kau lupa tanggungjawab kaum Hawa menjaga auratnya. Tidak semudahnya memberi peluang kepada yang bukan mahram untuk melihatnya. Semoga kau beroleh petunjuk dan hidayah Ilahi. Sama-sama mendapat pengajaran pada hari ini.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014