Monday 16 December 2013

BUAT JAHAT JANGAN SEKALI

Teks     : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi


Longgokan sampah

Pokok kelapa sawit di sepanjang jalan


Assalamualaikum semua,

Sejak kebelakangan ini saya agak rajin juga turun padang melihat perkembangan tanah yang sedang dibersihkan. Selain mengambil tahu itu dan ini, dapat juga melihat ketulusan dan keikhlasan 'uncle-uncle' yang buat kerja di situ. Bukan seorang dua malah ramai berpesan agar sentiasa mengambil tahu sebarang perkembangan kerana sudah biasa berlaku 'main tipu'. Alhamdulillah setakat ni memuaskan hati dan mudah-mudahan berterusan begitu.
Ada beberapa perkara yang menarik minat saya di awal-awal kerja menambak tanah ini. Menarik di sini bukanlah bermaksud saya suka budaya itu, tetapi kurang gemar dan gusar. Pokoknya di sini adalah sikap manusia. Kerana sikap itu lah orang lain yang merana. Saya dan suami lah antara orang yang merana itu.
Kedudukan tanah kami ialah di tepi jalan, jalan tersebut laluan utama untuk ke pantai. Seorang hamba Allah telah menanam pokok kelapa sawit secara haram di sepanjang jalan utama ini. Masalah timbul apabila pokok kelapa sawit tersebut menghalang laluan untuk ke tanah kami dan seterusnya menghalang pandangan apabila rumah siap kelak. Mahu tidak mahu kami terpaksa tebang beberapa batang pokok tersebut. Menurut 'uncle' yang meratakan tanah tersebut, kami bernasib baik kerana tidak berlaku kejadian ngeri seperti orang mengamuk atau pun orang menghunus parang kerana marah. Kami fikir, akan datang bagaimana pula untuk menghadapinya, kerana tanah ini kami akan usahakan secara berperingkat sehingga cukup 1 ekar luasnya. 
Selain itu, saya perhatikan beberapa bungkusan sampah telah dilempar di tepi tanah kami. Lebih buruk lagi, sampah-sampah itu bertaburan terkeluar dari karungnya. Pernah juga saya ternampak beberapa pemuda sedang melonggokkan sampah di situ.
Di manakah sifat perikemanusiaan mereka? Apakah yang mereka akan rasa jika mereka di tempat kami? Ya, memang benarlah orang tidak akan faham jika mereka tidak merasainya. Ayuh mari kita menjadi orang yang lebih bertanggungjawab, bertimbang rasa dan impati. Tidak rugi kita menjaga hubungan baik sesama makhluk kerana hasil tuaiannya akan berterusan hingga akhirat.


Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

 

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014