Saturday 7 December 2013

ASYIK DAN TERUJA

Teks      : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi



Assalamualaikum semua,

Semalam merupakan waktu yang ditunggu-tunggu oleh anak sulung saya. Hannan mula masuk kelas mewarna dan melukis di sebuah pusat pembelajaran berhampiran rumah kami. Dia sangat teruja!

Tenaga pengajar di situ berbangsa Cina dan majoriti pelajar di situ juga berbangsa Cina, anak saya merupakan pelajar tunggal Melayu dalam kelasnya. Keadaan tersebut sedikit pun tidak melunturkan semangat anak saya untuk belajar, malah lebih bersemangat melihat hasil tangannya sendiri dan pelajar lain.

Saya dan suami memilih kelas mewarna untuk Hannan sebagai pengisian cuti sekolah. Malah lebih kepada alternatif supaya anak tidak bergantung kepada televisyen dan gajet. Mewarna dan melukis mampu membuatkannya khayal dalam dunianya dan kami lebih senang begitu berbanding jika dia khayal bermain gajet dan menonton televisyen. Malah, pemikirannya  juga akan lebih fokus dan membina minda kreatif.

Kelas mewarna dan melukis berlangsung selama satu jam setengah dan sekali seminggu. Anak saya tidak dapat terima hakikat itu, dia mahu kelas itu berlangsung setiap hari! Oh anakku.



No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014