Wednesday 14 January 2015

DUNIA BUSANA MUSLIMAH DAHULU DAN SEKARANG

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Koleksi peribadi

Suatu ketika dahulu agak sukar saya dapatkan tudung instant bersaiz labuh dan menepati citarasa. Lebih-lebih lagi ketika saya menetap di Sabah. Memang waktu itu rasanya kebanyakan kawan-kawan sudah mempunyai koleksi tudung instant mereka, saya masih setia dengan tudung bulat atau tudung 4 segi. Antara sebab saya tidak terbuka hati untuk memakai tudung instant ketika itu adalah kerana semuanya dari material lycra, boleh dikira dari material lain, dan agak susah untuk dapatkannya.

Masa terus berlalu, semakin banyak pilihan tudung instant labuh di depan mata, tetapi ketika itu harganya menjadi taruhan. Saya harus berkira-kira untuk membeli. Ketika itu saya masih belum pandai bezakan kelebihan dan kekurangan kualiti setiap material, faktor perbezaan harga dan sebagainya. Memandangkan saya harus berbelanja mengikut selera poket, saya memilih untuk membeli pada harga yang mampu milik sahaja. Tetapi warna yang ada semua kelam dan suram. Sangat tidak puas hati. 

Semakin hari tudung instant labuh semakin mendapat tempat di hati pembekal, ramai yang mengeluarkan tudung labuh dengan pelbagai rekaan dan fesyen. Secara tidak langsung membeli lebih pilihan kepada pecinta tudung labuh. Ketika ini saya mula belajar jenis-jenis material setiap tudung, jenis jahitan, faktor yang mempengaruhi harga tudung dan sebagainya. Tidak semestinya yang mahal itu sangat berkualiti dan begitulah sebaliknya. Namun perlu berhati-hati dan pandai memilih pada kedua-dua jurang harga tersebut kerana harga bukanlah segalanya. Banyak aspek lain yang harus diambil kira ketika memilih untuk membeli.

Setelah setahun jagung mengorak langkah dalam bisnes tudung, banyak perkara baru yang saya belajar setiap hari. Dari tudung saya tambah lagi produk lain seperti baju muslimah mesra menyusu, blouse, shawl, instant shawl, set baju kurung moden mesra menyusu dan busana muslimah yang lain. Berniaga sambil membantu muslimah yang lain mendapatkan pakaian pilihan mereka. 

Jemput ke Butik Al-Izzah, page rasmi saya, boleh juga layari blog Butik Al-Izzah untuk dapatkan tudung serta busana muslimah yang lain. Dalam tempoh sebulan, saya sentiasa menambah produk baru untuk memberi lebih banyak pilihan buat insan-insan di luar sana. Kepuasan pembeli memang menjadi keutamaan saya. Bagi yang belum berkunjung, ayuh dapatkan harga lebih rendah dan istimewa sempena sale yang sedang berlangsung. Julung kali diadakan seumpamanya. Jom borong!







No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014