Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google
Hari
ini saya disapa seseorang di aplikasi WhatsApp bertanya tentang tudung,
riaknya seperti mahu membeli. Malangnya semua kod yang diberi sudah
habis. Ada sedikit kecewa pada nada jawapannya. Mungkin bukan rezekinya
untuk kali ini.
Semakin
hari semakin mesra perbualan antara kami. Menurut beliau, ini pertama
kali beliau ingin membuat pembelian secara online, sebelum ini jika
sukar mencari tudung yang diminati beliau akan menempah dengan tukang
jahit sahaja. Agak mahal juga kosnya kerana beliau memakai tudung
bersaiz xl. Dalam hati saya ada sedikit berdebar mendengar
pengakuan pelanggan ini baru berjinak-jinak dengan pembelian online.
Dengan kemesraan yang terjalin antara kami, saya mengambil peluang
menerangkan serba sedikit kebaikan dan kekurangan pembelian online
kepadanya. Alhamdulillah beliau menyambut baik penjelasan saya.
Mengikut
pengalaman terdahulu, saya menghadapi masalah berhadapan dengan
pelanggan yang baru berjinak-jinak membeli-belah secara online. Bukan
salah membeli secara online, tetapi sikap sesetengah pembeli yang tidak
realistik semasa membeli-belah. Mereka tidak sedar terdapat risiko yang
harus diterima di sebalik cara pembelian yang memudahkan dan menjimatkan
itu. Membeli-belah secara online bukanlah pilihan terbaik buat si
cerewet, pasti ada sahaja yang tidak kena apabila barang sudah sampai di
tangannya.
No comments:
Post a Comment