Saturday 11 January 2014

ANAK VS MAINAN

Teks      : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi

Khemah lama yang baru dikeluarkan dari simpanan
Bermain pasir ajaib dalam kolam mandi

Assalamualaikum semua,
Alhamdulillah, hari Jumaat yang berkat datang lagi. Rasa pantasnya masa berlalu, tidak sedar sudah masuk penghulu hari sekali lagi. Sejuk dan redup sahaja hari ini, tambahan pula hujan sekejap-sekejap membasahi bumi. Nyaman sungguh rasanya.

Anak sulung sudah ke sekolah, manakala dua orang lagi masih enak diulit mimpi, cuaca begini memang bahagia sangat tidur. Saya ambil peluang menyiapkan kerja sementara belum ada 'gangguan'. Antara tugas wajib ialah mengutip mainan di seluruh ruang. Hero kecil saya memang juara membawa mainan ke serata kawasan.

Saya perasan anak-anak saya biasa akan jemu dengan mainan mereka. Hendak belikan selalu bukanlah pilihan saya. Saya cuba amalkan beberapa cara agar mereka tetap tertarik dengan permainan mereka:

*   Menyimpan permainan dalam beberapa bekas berasingan. Keluarkan setiap bekas mengikut pusingan satu persatu. Selain memudahkan ibu untuk mengemas, anak juga akan lebih tertarik kerana terasa seperti sudah lama tidak bermain permainan tersebut.

*  Menukar persekitaran tempat permainan mereka. Misalnya menggunakan tikar evamatik, khemah atau pondok-pondok. Kanak-kanak akan berimaginasi dengan suasana baru walaupun dengan permainan lama mereka.

*  Mencuci atau membersihkan permainan. Anak rasa teruja apabila melihat permainan mereka dibersihkan dan akan lebih menghargai. 

*  Pelbagaikan cara bermain mengikut kesesuaian. Misalnya sejenis permainan boleh digunakan untuk bermain pasir pantai, adakalanya untuk bermain masak-masak, manakala permainan lain boleh digunakan untuk menambah keseronokan anak di kamar mandi. 

Banyak cara boleh digunakan namun ini hanya sebahagian sahaja sekadar perkongsian. Anak-anak kita sangat kreatif dalam segala hal, namun itu menjadikan kita lebih kreatif untuk menghadapi setiap situasi. Subhanallah indahnya aturan Allah.

Koreksi diri, hiasi peribadi, hingga bertemu lagi di entry seterusnya, wassalam.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014