Tuesday 21 January 2014

MAKANAN KETURUNAN SAYA :-)

Teks     : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Norhafizah Abd Hadi dan Google

Assalamualaikum semua,

Sudah setahun saya dan keluarga berpindah ke selangor, dalam waktu yang berlalu itu dapur saya tidak seproduktif seperti ketika menetap di bumi Sabah. Anak-anak juga meluahkan rasa amat rindukan air tangan ibu mereka seperti dahulu. Bukan saya tidak masak atau menjamu mereka dengan air tangan saya, cuma tidak setanding dahulu. Jika dahulu, pantang teringin, tersebut, teringat dan macam-macam ter lagi memang akan jadilah hidangan tersebut depan mata. Tidak kira kuih, kek, cendol, makanan ringan hinggalah ke makanan berat. Maklumlah tinggal di perantauan, sering teringin makanan di tempat sendiri.

Hari ini saya rasa bersemangat sekali membuat sambal pecal. Pecal adalah sejenis makanan orang Jawa, dan semestinya makanan kegemaran saya sekeluarga. Sudah lama juga saya tidak membuat sendiri sambal ini. 

Sambal pecal dalam proses pembikinan  





 
Beginilah hasilnya


Bahan-bahan yang saya gunakan ialah :
Kacang tanah
Cili kering
Cekur
Bawang merah, bawang putih
Daun limau purut
Asam jawa
Garam 
Gula 

Selain digunakan dalam menu pecal, sambal ini juga boleh dibuat cicah bersama cekodok, lauk pauk dan sebagainya mengikut selera masing-masing. Sambal ini banyak dijual di kedai atau di pasar, mudah sahaja, hanya bancuh dengan air ketika mahu disajikan.


Pecal


Bila sudah ada sambalnya, tidak sabar pula hendak menyediakan menu pecal di rumah. Insya Allah jika berkesempatan, menu kami sekeluarga esok ialah pecal. Selamat mencuba ya semua.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014