Thursday 5 February 2015

BUDI BAHASA PELANGGAN

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google



Jam sudah menunjukkan hampir 11 malam. Waktu untuk merehatkan seluruh anggota. Tetapi anakanda Hariz masih segar belum ada tanda mahu tidur. Sementara larat, saya melayaninya dengan aktiviti mewarna di atas katil. Hariz suka mewarna, bagus untuk merangsang otot-otot tangannya.

Terdengar mesej di telefon, ada pelanggan mahu membuat pesanan. Sambil melayan Hariz, saya melayan mesej pelanggan tersebut. Ada sesuatu yang menarik pada pelanggan seorang ini, beliau meminta maaf kerana menghantar mesej lewat malam. Jarang-jarang yang ada mengucapkan demikian kerana biasanya sangkaan sebilangan orang bisnes online 24 jam jadi boleh bertanya dan order pada bila-bila masa.

Oleh kerana sudah letih dan lewat malam, saya juga memohon maaf darinya untuk berehat dahulu. Segala pesanan dan pertanyaan akan disambung keesokan hari. Alhamdulillah pelanggan yang memahami, sangat faham kerana dia juga seorang isteri dan ibu. Syukur dia tidak meroyan seperti sesetengah pelanggan online yang biasa saya dengar.

Dunia bisnes online walaupun seperti beroperasi 24 jam, namun saya tetapkan juga masa untuk keluarga, masa untuk diri sendiri dan hal-hal lain. Pembahagian masa dan pengurusan masa adalah penting. Nampak seperti kedai online beroperasi 24 jam tetapi hakikatnya tidak begitu. Kita tetap manusia dan bukan robot. Tetapi kita boleh mengurusnya dengan perancangan yang baik dan teratur.

No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014