Sunday 21 December 2014

UKHUWAH DARI BISNES

Teks : Norhafizah Abd Hadi
Gambar : Google dan koleksi peribadi




Berhari minggu di rumah mertua, suasana seperti biasa, sibuk sepanjang hari. Ini kerana mertua dan adik ipar menguruskan kedai makan yang terletak di hadapan rumah. Sepanjang cuti sekolah sambutan memang menggalakkan, alhamdulillah. Dengan kedudukan kedai yang berada di tepi jalan utama, memudahkan pelanggan singgah terutama yang sedang musafir. Hari minggu begini keadaan lebih sibuk, walaupun dengan bantuan beberapa tenaga pekerja kadangkala seperti tidak cukup tangan. Suami saya turun padang hari ini kebetulan ada kelapangan.

Saya dan anak-anak di dalam rumah dengan aktiviti masing-masing. Saya juga perlu memantau anak-anak agar tidak keluar masuk ke kedai dikhuatiri mengganggu perjalanan operasi kedai. Sambil itu saya uruskan kerja-kerja online saya seperti biasa. 

Menjelang tengahari hujan turun dengan lebatnya, saya menyambung kerja menerusi telefon pintar sahaja. Tiba-tiba ada mesej di aplikasi WhatsApp bertanya tentang Baju Kurung Moden Raisya yang sedang berlangsung harga istimewa. Saya layan sebaiknya. Semakin panjang perbincangan dengannya, saya dapat agak pelanggan tersebut mungkin dari Sabah kerana dari loghatnya, tetapi saya diamkan sahaja, sehinggalah beliau memberi nama dan alamat, sah lah tekaan saya. 

Apabila tiba waktu sesuai, saya cuba mencungkil latar belakang pelanggan tersebut, dengan respon baik darinya alhamdulillah kami semakin mesra. Apabila saya menyebut makanan tradisi bangsanya, beliau sangat teruja kerana tahu banyak perkara berkaitan Sabah dan bangsanya. Masakan saya boleh lupa, lama juga saya dan keluarga menetap di Tawau, Sabah sebelum bermastautin di tempat sekarang.

Ini bukanlah kali pertama saya mendapat sahabat baru di kalangan pelanggan. Mungkin ada keserasian antara diri saya dan mereka yang terus membuahkan ukhuwah. Tidak rugi memanjangkan hubungan dengan pelanggan kerana mereka jugalah tonggak bisnes kita. Tanpa pelanggan siapalah kita.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jualan Baju Kurung Moden Raisya masih berlangsung, jemput singgah di page Butik Al-Izzah dan blog Butik Al-Izzah untuk melihat pilihan yang ada. Bertindak sekarang kerana stok adalah terhad. Rebut peluang harga runtuh ini sementara stok masih ada.



No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014