Wednesday 8 April 2015

TAK JADI BELI

Teks : Norhafizah Abd Hadi  

Semalam saya mengemaskini senarai tempahan para pembeli. Tiba-tiba ternampak seorang pelanggan belum buat pembayaran sedangkan tempoh tempahan sudah hampir tamat. Lantas saya menghantar pesanan untuk mengesahkan tempahannya. Dari sana dia menjawab tidak jadi beli. 

Saya tidak kisah jika orang tidak jadi membeli barang, tetapi sekurang-kurangnya maklumkan sahaja perkara sebenar. Saya pun tidak marah. Ini bukanlah kali pertama kejadian seumpamanya, jika pelanggan tidak maklumkan, hakikatnya itu membuatkan saya agak geram. Dia telah menyusahkan beberapa pihak sebenarnya. Tetapi itulah antara risiko bisnes online, saya harus hadapinya.

Masalah sikap segelintir pembeli kadangkala agak menguji. Bermula dari proses tempahan, banyak pertanyaan dan permintaan yang luar dugaan yang saya hadapi. Masa juga banyak terluang untuk melayan kecerewetan mereka. Seterusnya masalah pembayaran, masalah penghantaran oleh syarikat kurier, masalah ketidaksabaran pembeli dan masalah kecerewetan pembeli dengan barang yang mereka beli. 

Perkara ini bukanlah baru bagi peniaga online, tetapi bagi mereka yang berjinak-jinak dalam bisnes online, ada panduan yang boleh mereka rujuk sebagai panduan. Kami di Akademi Bekerja Di Rumah sedang mengadakan promosi April ini. Dapatkan dengan harga istimewa dalam masa terhad ini.

Untuk pertanyaan dan pembelian ebook, boleh hubungi saya melalui:

Facebook:
Norhafizah Abd Hadi
SMS/WhatsApp: 019-3991809
Email: pn.norhafizahabdhadi@gmail.com       


No comments:

Post a Comment

DESIGN BY:UMIESUEstudio/2014